Een unieke Hohe Messe te Amsterdam met Philippe Herreweghe

20171222 215928

Uitstekende uitvoering dus van de Hohe Messe van JS Bach in het Concertgebouw te Amsterdam.  Wat me telkens opvalt indien ik mijn audiofiele pet opzet, onlangs ook nog bij de uitvoering van Ein deutsches Requiem van J. Brahms te Leuven, is hoezeer de eisen van consumenten voor een energieke laagweergave van een muzieksysteem toch tot onrealistische hoogtes is gebracht.

Bij live-uitvoeringen hoor ik helemaal niet dat laag dat zo overheerst, heb ik niet de wens dat mijn oor naast een contrabas staat of de laagste tonen van een tuba even hard opvangt als de zangerige tonen van een hobo.  In het echt klinkt dit allemaal veel subtieler door, evenwichtig zeg maar, zoals het hoort.

Indien het fout is, wie heeft daar dan een aandeel in? De geleidelijke toenemende invloed van de eisen voor moderne muziek die vertaald worden naar de oude muziek, de zaalakoestiek, de MP3-generatie of misschien de platenmaatschappijen die er een laag bovenop leggen bij het editen of het feit dat een muziekinstallatie meestal niet in staat is om dit correct door te geven door de gebruikte technologie?

Het antwoord is niet zo belangrijk, het is echter wel belangrijk dat elke muziekliefhebber de tijd neemt om zijn gehoor te laten (her)calibreren door een live-optreden bij te wonen.  Je gehoor zal er veel baat bij hebben evenals de artiesten!